וורדפרס (WordPress) היא מערכת ניהול תוכן בקוד פתוח, החולשת על חלק נכבד מאוד משוק אתרי האינטרנט (נכון לכתיבת שורות אלה מדובר על מעל 40%). בתחילת דרכה, אי שם בשנת 2003, שוחררה כמערכת לניהול בלוגים, והיום כמו שצוין היא מערכת ניהול תוכן (CMS) המאפשרת לנהל ולערוך אתרי תדמית, אתרים עסקיים ואף אתרי מסחר אלקטרוני ומכירות.
אז איך מקדמים אתרים כאלה? ריכזנו לכם כל מה שצריך לדעת על קידום אורגני של אתרי וורדפרס בגוגל.
היתרונות של וורדפרס לקידום אתרים
מערכת קוד פתוח וקהילת מפתחים רחבה
מעצם היותה מערכת קוד פתוח, המכילה קהילה של משתמשים ומפתחים רבים, המערכת בעצמה (וכמובן הרחבות שלה) מכסה כמעט כל צורך של קידום אתרים גם ברמת ה-SEO והתאימות למנועי החיפוש (עבור קידום אורגני) וגם ברמת שיווק ממומן (PPC).
תוכלו למצוא יישום לצרכים שונים ומגוונים בתהליך קידום האתר שלכם, בין אם לשכור שירותים של מפתח שיוכל לייצר עבורכם פתרון מותאם ובין אם תוסף / הרחבה למערכת שמאפשרת את מה שאתם מחפשים. הדבר המרכזי כאן, הוא שאתם לא מוגבלים כלל ויש מגוון ענק של אפשרויות למצוא את הפתרון שאתם מחפשים, בניגוד לפלטפורמות סגורות בהן תצטרכו למצוא בפינצטה מפתח בקיא במערכת במקרה הטוב או לוותר על הפתרון במקרה הרע.
בגדול, אם יש לכם צורך שקשור לתהליך קידום או אופטימיזציה של האתר – כנראה שיהיה לכם מאוד קל למצוא פתרון בוורדפרס.
עריכת תוכן באתר בקלות – כל אחד יכול
וורדפרס מאפשרת לכם לעדכן תכנים באתר בצורה מאוד מאוד פשוטה, וזה יתרון עצום כשמדובר בקידום אתרים וברצון שלנו להוסיף, לשנות, לתקן טקסטים ותמונות באתר. בסופו של יום, הבסיס לקידום הוא התוכן באתר שלנו וכמה איכותי הוא.
גם מי מכם שחושש מטכנולוגיה ימצא את WordPress ידידותית להפליא בהקשר של ניהול תוכן.
גם ברמת עריכת התוכן ה״מורכב״ בעמודים, פתרונות כמו אלמנטור חוללו מהפכה במישור הזה ומאפשרים היום להוסיף לעמודים באתר אלמנטים מוכנים מראש ולהתאים אותם לצרכינו ובעצם לבנות עמודי אינטרנט מלאים ומרשימים בקלות, בממשק של Drag & Drop.
כמה פעולות לדוגמה שאפשר לבצע בקלות על התוכן שלנו באתר בלי להיות אנשי מקצוע:
- עריכת טקסט בעמוד: שינוי מלל, הדגשה וסטיילינג, מחיקה והוספה של טקסט.
- הוספת כותרת ראשית וכותרות משנה בגוף הטקסט.
- הוספת קישורים בגוף הטקסט.
- הוספה, עריכה ומיקום מחדש של תמונות.
- הוספת אלמנטים שונים בעזרת פייג׳ בילדרים (ובראשם כמובן אלמנטור): וידאו, כפתורים, אייקונים, טפסים, מפות, קרוסלת תמונות, המלצות, חלוקה לעמודות של הטקסט ועוד המון המון אופציות שיכולות למלא עוד מדריכים רבים.
- עדכון תאריכי פרסום למאמרים (פוסטים).
- ניהול מספר משתמשים כותבים ושיוך מותאם אישית לכל תוכן.
שליטה מלאה על כתובות ה-url באתר
וורדפרס היא מערכת גמישה, כבר אמרנו, ואחד הביטויים של הגמישות הזו הוא ביכולת ״לקסטם״ את כתובות ה-url של האתר כך שיהיו בעלות מבנה ידידותי הן למשתמש והן למנוע החיפוש.
דוגמה למבנה url שאינו ידידותי:
https://www.mysite.com/index.php?id=32427702334&type=inpage&cat=843
דוגמאות למבנה url ידידותי:
https://www.mysite.com/about
https://www.mysite.com/shirts/tshirt/
וורדפרס מאפשרת לערוך את מבנה הקישורים באתר, הן ברמה פרטנית לכל עמוד והן ברמה רוחבית עבור קטגוריות, תגיות סוגי פוסטים ועוד.
איך עורכים את הקישור לעמוד / פוסט ספציפי בוורדפרס?
במסך העריכה של העמוד > קישור ישיר > עריכה:
איך עורכים את מבנה ה-url של קטגוריה, תגית או סוג פוסט בוורדפרס?
תפריט הצד השחור של המערכת > הגדרות > מבנה קישורים:
עדכון תפריטי האתר בקלות
עריכה או שינוי של תפריטי האתר מתבצעת בצורה פשוטה ונוחה ומאפשרת לאתר שלנו להיות דינמי מבחינת היררכיה ומבחינת עמודים שנרצה לחשוף יותר לגולשים.
אם תרצו להוסיף קישור לעמוד באתר אל התפריט הראשי – תוכלו לעשות את זה בקלות דרך ״עיצוב > תפריטים״.
המערכת תאפשר לכם, בין היתר, לערוך את הטקסט המקשר של העמוד (אנקור טקסט), להוסיף קישורים חדשים, לשנות את הסדר ואף ליצור תפריטי משנה (בתנאי שהתבנית תומכת בכאלה).
יוסט Yoast: ה-כלי שעוזר לנו עם קידום אורגני באתרי וורדפרס
אם דיברנו קודם על הרחבות ותוספים, זו הדוגמה הטובה ביותר לתוסף שמכיל הרבה מאוד אפשרויות לקידום האתר שלנו ולביצוע אופטימיזציה.
בעצם, יוסט הוא אחת הזירות המרכזיות בהן אנחנו מבצעים שינויים ביום-יום כשאנחנו עוסקים בקידום אתרי וורדפרס בגוגל, הוא כלי עבודה מאוד מרכזי ויעיל לטובת המשימות של המקדם.
יוסט מאפשר לבצע פעולות רבות לטובת הקידום האורגני, למשל:
- עריכת כותרת ב-SERP – התגית <title>
- עריכת תיאור מטא (meta description)
- עריכת תגיות OG – איך הקישור לאתר ייראה כשנשתף אותו ב-whatsApp או בפייסבוק.
- חסימה לאינדוקס של עמוד ספציפי (שימושי מאוד במקרים מסוימים בקידום).
- עריכת מפת האתר ותכולתה, כולל החרגת קטגוריות / סוגי פוסטים.
- שליטה על קובץ robots.txt.
- שליטה על פירורי הלחם (breadcrumbs).
קידום אתרי וורדפרס בגוגל – איך עושים את זה בפועל?
קידום אתרים בגוגל עם וורדפרס מתחלק לדי הרבה שלבים, וכמובן שכל פרויקט לגופו. הנה תמצית של פעולות שכדאי ומומלץ לכם לבצע כדי לשפר את מצב הקידום האורגני של האתר שלכם:
1. מחקר מילים ומתחרים
מחקר מילים הוא השלב הראשון בעבודת הקידום בגוגל, שמתבסס על חיפושים של הגולשים, ביקושים למילות מפתח (ממוצע חיפושים) וכמובן תחרות. לא נרחיב כאן על המתודולוגיה לביצוע מחקר מילים כי היא תחרוג משמעותית מגבולות המאמר הזה שמטרתו להיות תמציתי כמה שאפשר, אבל כן נאמר שחשוב לבצע מחקר מסודר הן של הביטויים שנבחר להתמקד בהם בקידום האורגני, והן של המתחרים המרכזיים בתוצאות החיפוש כדי שלא נפספס טקטיקות טובות וגם כדי שלא נחזור על טעויות של אחרים.
2. מיפוי העמודים שנרצה לשים עליהם דגש
לאחר שיש לנו איזשהי רשימת ביטויים למיקוד, נוכל להתקדם ולמפות את ״עמודי הכסף / Money pages״ שלנו שכל אחד מהם יקבל התייחסות בהמשך, וכל אחד מיועד להופיע על קבוצה של ביטויים בתוצאות החיפוש ולהביא תנועת גולשים לאתר בהתאם.
3. ביצוע אופטימיזציה Onpage לעמודים הראשיים
עבור כל אחד מהעמודים שהגדרנו כ״עמודי כסף״, נבצע יישור קו מבחינת SEO כדי לוודא שאנחנו במצב אופטימלי מבחינת גוגל ומוכנים לסריקה שתחמיא לנו:
* בראש ובראשונה – תוכן איכותי שמסביר את הנושא בצורה טובה, נותן לגולש ערך אמיתי ומידע מקיף ורלוונטי. בלי זה לא נתקדם.
* כותרת ראשית שמכילה את ביטוי המפתח הרצוי, אך באופן טבעי
* תגית title שגם היא מכילה את ביטוי המפתח + שם המותג (ביוסט > כותרת SEO)
* תיאור מטא שיוצג בתוצאות החיפוש שהוא בעצם תקציר של תוכן העמוד, באורך מתאים.
* תמונות בעמוד: לוודא שיש תמונות רלוונטיות, ולוודא שיש תיאורי ALT לתמונות הללו, מומלץ לנסות ולשלב את אחד הביטויים, כמובן במידה ורלוונטי.
* חלוקה לכותרות משנה בתוך הטקסט: שימוש בכותרות h2,h3 וכו׳ שיכילו גם הן ביטויים או וריאציות של הביטויים שאנחנו רוצים לקדם בעמוד.
4. בניית תפריט שמשקף את ההיררכיה הרצויה באתר
הוספת העמודים המרכזיים שהגדרנו לתפריט הראשי, כדי שיקבלו את ה״מעמד״ שאנחנו רוצים לתת להם. נשמע פשוט, אבל דורש חשיבה והתלבטויות לגבי הליהוק של העמודים, המיקום שלהם בתפריט, רמת החשיבות שאנחנו מעניקים להם ועוד.
5. ודאו שהאתר פתוח למנוע החיפוש
כדי שהעבודה שאנחנו עושים גם תתורגם לסריקה טובה, במיוחד אם מדובר באתר חדש, חשוב לוודא שהאתר פתוח לאינדוקס ולקריאה של גוגל.
תחת התפריט השחור > הגדרות > קריאה > לוודא שלא מסומן ״לבקש ממנועי חיפוש לא לאנדקס את האתר״.
במידה והסרנו את הסימון, יש ללחוץ על הכפתור הכחול ״שמור שינויים״.
6. דאגו שהגולשים יוכלו ליצור איתכם קשר בצורה נוחה
זה נשמע אולי טריוויאלי, אבל הניסיון מלמד אותנו שזה לא ממש.
בחנו את האתר שלכם גם בגרסת מחשב (דסקטופ) וגם בגרסת מובייל, ובדקו שיש לגולש דרך לפנות אלינו, באמצעות טפסי יצירת קשר ובאמצעות חיוג טלפוני, והדגש המרכזי הוא – שזה יתבצע בצורה נוחה ופשוטה בלי לחפש היכן מספר הטלפון.
בסופו של יום, גם אם נעבוד קשה ויגיעו 10K גולשים ביום אל האתר שלנו, ולא יצרו איתנו קשר – אנחנו חוטאים למטרה.
אם מספר הטלפון לא ברור ונגיש – הוסיפו אותו.
אם טפסי יצירת הקשר לא מספיק מונגשים – הוסיפו אותם.
בנוסף, מומלץ בשלב הזה לבדוק שהטפסים באתר אכן עובדים בצורה תקינה ומגיעים אליכם לתיבת המייל. לפעמים תופתעו.
7. בדיקת מפת אתר והחרגת מפות לא רצויות
מפת אתר היא אחת הדרכים שלנו לומר למנוע החיפוש אילו עמודים כדאי לסרוק.
אם עובדים עם Yoast, הוא מייצר מפת אתר נפרדת עבור כל סוג תוכן (מפה של עמודים, מפה של פוסטים, מפה של מוצרים, מפה של קטגוריות ועוד).
יוסט גם מאפשר לנו לשלוט אילו מפות אתר נרצה שיוצגו וכך בעצם לומר לגוגל מה כן לסרוק.
השליטה על הנושא מתבצעת כך:
תפריט צד שחור > SEO > תצוגת חיפוש > בחירת סוגי תוכן / טקסונומיות > כיבוי אלה שלא נרצה שיופיעו.
באתרי תדמית פשוטים, שהתוכן בהם לא מחולק לקטגוריות ותגיות רבות, נחריג את מפות האתר של קטגוריות, תגיות, כותבים וסוגי מדיה שנובעים מהתבנית.
כמובן שכל מקרה לגופו ויש להכניס שיקולים שונים, ביניהם רלוונטיות ותקציב זחילה.
את התוצאות נוכל לראות בנתיב: www.mysite.com/sitemap.xml.
8. הוספת תכנים ומאמרים לאתר בתדירות טובה
רלוונטיות ודינמיות הם פרמטרים חשובים, בין היתר הם גורמים לגוגל לחזור אל האתר שוב ולבדוק מה חדש, ולכן נרצה לייצר תוכן חדש באתר לעתים קרובות.
דרך טובה לבצע את זה היא באמצעות בלוג וכתיבה של מאמרים. אתם הרי אנשי מקצוע, יש לכם מומחיות בתחום שבו אתם עוסקים, וכפועל יוצא בטוח שיש לכם הרבה ערך לשתף עם הלקוחות הפוטנציאלים שלכם. עשו זאת, הכינו תכנית לכתיבת מאמרים עבור האתר, הקפידו שהמאמרים יהיו רלוונטיים ובעלי ערך אמיתי לגולשים (שהם לקוחות פוטנציאלים שלכם), שיהיו באורך מתאים (למשל, מאמר של 150-200 מילים כדאי להרחיב או לאחד עם מאמר אחר, ברוב המקרים זה קצר מדי).
9. בניית פרופיל קישורים
קישורים אל האתר שלנו הם למעשה ה״המלצות״ שהאתר מקבל ברשת מאתרים אחרים. מומלץ לשאוף שכמה שיותר אתרים איכותיים יקשרו אל האתר שלנו, ולמרות שנרצה כמה שיותר – האיכות חשובה פי כמה. אתרים שאינם איכותיים – לא יתרמו לנו רבות לבניית פרופיל קישורים טוב ואף עלולים להזיק.
10. מעקב שוטף בגוגל אנליטיקס + Search Console
כמובן שמומלץ ואפילו חובה לבצע מעקב שוטף בכלים של גוגל לבעלי אתרים כדי להבין מה עובד ומה פחות, איך הגולשים מגיבים לתכנים שלנו, כמה הם רלוונטים עבורם, האם יש שגיאות או נושאים הדורשים התייחסות מצדנו ועוד.
הכנסו בכל מספר ימים גם לאנליטיקס וגם ל-Search Console ונתחו את הנתונים, זה המפתח לשיפור ואופטימיזציה מתמדת.
בהצלחה!