ראשי / קידום אתרים – שאלות, תשובות וציפיות
קידום אתרים הוא תחום בו רב הנסתר על הגלוי בכל הקשור להבנת הלקוח. מדובר על מגוון רחב של פעולות חודשיות אשר חלקן אינן גלויות לעיני הלקוחות. יתרה מכך, אין סטנדרט אחד בענף ואין אכיפה או תו תקן בכל הנוגע לשירות של קידום אתרים. אז איך בכל זאת אתם יכולים להבין אם קידום אתרים רלוונטי ואידיאלי עבורכם?
ריכזנו עבורכם שאלות ותשובות שיתנו לכם מענה על שאלות מרכזיות הנוגעות לתחום הקידום. כמו כן, תמצאו טיפים והמלצות שיועילו לכם למצוא את חברת קידום האתרים האידיאלית והמומלצת עבורכם. קראו בקפידה את השורות הבאות, עקבו אחר ההנחיות ותחסכו לעצמכם המון הוצאות מיותרות, ויתכן שגם תימנעו מעוגמת נפש.
את התשובה נחלק לשתיים: התשובה הפשוטה והתשובה המלומדת.
קידום אתרים הוא מכלול הפעולות שמבצעים על מנת להעלות את דירוג האתר במנוע החיפוש (כאשר בארצנו מתייחסים ברוב המקרים למנוע החיפוש של גוגל).
התשובה המלומדת מתייחסת לאלגוריתם חכם של מנוע החיפוש, זה שמדרג עמודים שונים על סמך מאות פרמטרים רבים, ומציב אותם בתוצאות שונות בעמודים של מנוע החיפוש.
במרבית המקרים יופיעו 10 תוצאות בכל עמוד חיפוש, כאשר מרבית המבקרים לא יטרחו לחפש מעבר לעמוד הראשון.
זאת להבדיל מקידום ממומן, בו מופיעות תוצאות עם הכיתוב 'מודעה' ועליהן משלם בעל העסק לענקית החיפוש גוגל עבור כל קליק = לחיצה על המודעה. נכון לכתיבת שורות אלו יכולות להופיע 7 מודעות בעמוד מסוים בגוגל (4 בחלק העליון ו-3 בחלק התחתון).
באמת יש הרבה בלבול בדבר השם 'קידום אתרים אורגני', שהרי אם הוא אורגני מדוע יש כל-כך הרבה חברות לקידום אתרים? ומדוע התהליך הזה אינו זול כלל וכלל?
מנוע החיפוש מדרג את האתרים לפי רמת האופטימליות והרלוונטיות שלהם לגולש (שהרי האינטרס של גוגל הוא להשאיר את הגולשים נאמנים למנוע החיפוש שלהם, ולכן הם מנסים להציג להם את התוצאות הרלוונטיות ביותר עבור החיפוש שלהם). לכן, קידום אתרים אורגני מנסה לענות על הדרישות של גוגל, הן ברמת העיצוב והמבנה של האתר, הן ברמת התוכן ואף ברמת המהימנות של האתר ברשת. כלומר, על מנת שגוגל יראה באתר שלך תוצאת חיפוש טבעית ולגיטימית להופעה בדירוגים גבוהים, הוא מצפה שתשקיע המון מאמץ בכך.
התשובה של כל חברות קידום האתרים היא חד משמעית – לא! מדוע? מאחר וברוב המכריע של המקרים לא תמצאו אתר אינטרנט המדורג גבוה בעולם חיפושים תחרותי, אשר אינו בעל קידום מקצועי מאחוריו. מדוע? מאחר והאלגוריתם המורכב של גוגל מעניק דירוג למספר רב של פרמטרים שאת חלקם קשה מאוד עד בלתי אפשרי להשיג ללא עזרתו של מקדם אתרים מקצועי. דוגמה מצוינת לכך הינה בניית פרופיל קישורים – אתרים מהימנים אחרים שמקשרים אל האתר שלך.
ראשית, לא מדובר על לחיצת כפתור בעזרתה חברת הקידום מאיצה את האתר שלכם למקומות הראשונים תוך ימים ספורים. קידום אורגני זהו תהליך מתמשך שעתיד לקחת מספר חודשים ואף יותר מכך. נהוג לומר שאת התוצאות הראשונות של הקידום נצפה לראות תוך 3-9 חודשים, וגם זה כתלות ברמת התחרות בענף, בנקודת המוצא של האתר (האם מדובר על מבנה אתר נכון, אתר מהימן, ותיק וכו') ובמשתנים נוספים.
נקודה חשובה נוספת שצריך לזכור היא שמספר המקומות בעמוד הראשון הוא מוגבל. כלומר, יש מקום למספר "שחקנים" מצומצם. לכן, בענף מאוד תחרותי, כגון התמחויות שונות בעריכת דין, תמצאו אתרים ותיקים ואיכותיים מאוד שיהיה מאתגר מאוד להזיז אותם מהמקומות הראשונים, וכפועל יוצא מכך זה עתיד לקחת זמן רב.
זוהי שאלה מאוד נפוצה בעולם הקידום והתשובה אליה היא חד משמעית, לא! אמנם אתם משלמים סכומי כסף לא מבוטלים לחברת הקידום, אך אין היא מדרגת את התוצאות במנוע החיפוש, כלומר- היא לא גוגל. מנוע החיפוש נשען על אלגוריתם מורכב שמשתנה תכופות, ולכן לא ניתן להבטיח תוצאה זו או אחרת בטווח זמן מדויק. כן ניתן לומר כי בוודאות רבה נוכל להגיע לתוצאות משמעותיות בטווח זמנים מסוים.
לכן, אם נאמר לכם שחור על גבי לבן כי תהיו במקום הראשון עבור חיפוש מאוד מבוקש ורק תוך חודש ימים, אז כדאי לכם לחשוד באמינות הדברים.
תקציב הלקוח, נקודת הפתיחה של האתר, רמת התחרות בענף ויכולותיה של חברת הקידום.
כיצד ישפיע התקציב על התוצאות? פשוט מאוד, ככל שיש יותר משאבים לטובת הפרויקט כך גדלה יכולת התמרון והעשייה. לדוגמה, קידום האתר דרך תכנים המתפרסמים באתרים מובילים בישראל (לרוב בתשלום) אשר מפנים לאתר של הלקוח. נושא נוסף הינו תכנים איכותיים המתפרסמים באתר – האם ביכולותו של הלקוח לספק תכנים העונים לדרישות הללו? האם ביכולתו הכלכלית לרכוש כאלו? כמובן כי שעות העבודה המושקעות בפרויקט גם הן נגזרת של התקציב.
נקודת הפתיחה של האתר – נקודה די ברורה, אם האתר איכותי, ותיק ועם ערך אמיתי ללקוח אז יהיה קל יותר להבליט את הפרמטרים הללו באמצעות עבודת קידום מקצועית.
רמת התחרות בענף – כפי שכבר הזכרנו, אתם מתחרים באתרים אחרים (חלקם גם מקודמים בצורה טובה) על מספר מצומצם של מקומות. לכן, רמת התחרות משפיעה באופן ישיר על רמת האינטנסיביות הדרושה לפרויקט ועל מספר הפעולות הנדרשות מצד חברת הקידום.
יכולותיה של חברת הקידום – שאלת השאלות! אם אתם מבינים שאתם נדרשים לשירותיה של חברת קידום אז אתם בטח גם מסיקים כי היא חייבת לעשות עבודה מצוינת. היכולות של חברות קידום אתרים משתנות מחברה לחברה ולצערנו אין סטנדרט אחיד בענף. כל אדם המצויד במחשב יכול לקרוא לעצמו 'מקדם אתרים' מבלי יכולת אמיתית של הלקוח לתהות על קנקנו.
שקיפות ותוצאות בזמן אמת.
על אף מעטה החשאיות הנוגע לקידום האתר והפעולות הנעשות, ישנם מספר פרמטרים אובייקטיבים עליהם אין עוררין, והם נקראים 'לידים' או 'מכירות'.
כאשר מדובר על אתר תדמית אז בוודאי נצפה לקבל פניות דרכו. בין אם מדובר על פניות טלפוניות ובין אם מדובר על אנשים היוצרים קשר ישירות דרך האתר. את הפניות הללו ניתן ואף רצוי למדוד על מנת לנטר את תוצאות הליך הקידום.
לפיכך, קבלת תוצאות הקמפיינים בזמן אמת היא הדרך הטובה ביותר עבורכם להבין אם קידום אתרים עובד בשבילכם. כיצד זה נעשה? ישנן מערכות רבות המאפשרות גישה ישירה לצפייה במיקומים, תנועה ואף יותר מכך. אם אינכם רוצים להסתבך עם טכנולוגיה מתקדמת אז ישנה האפשרות הפשוטה והנוחה ביותר, והיא יצירת קובץ 'לידים' בגיליון אלקטרוני (Google Sheets). כלומר, קובץ אחד שנפתח בלחיצת כפתור מכל מכשיר (מחשב נייד, טאבלט או סלולרי) ומאפשר צפייה בזמן אמת בכל הלקוחות שיצרו קשר עם מקום העסק.
אל הקובץ המתעדכן ניתן לחבר גם את הטלפונים שהתקשרו לאתר. את זה עושים באמצעות מספר מקשר המתממשק גם הוא אל הגיליון האלקטרוני.
הגדרת מדדי ביצוע מדויקים – KPI
קידום אתרים צריך להוביל למצב בו ניתן מענה לצורך האמיתי של הלקוח ולא לנוחיותה של חברת הקידום. כלומר, אין די בקבלת לידים שלא הובילו למכירות.
Key Performance Indicators) KPI ) – בעזרתם תוכלו להבין בצורה אובייקטיבית אם הקידום יעיל עבורכם.
תיאום ציפיות והגדרת יעדים מדויקים הם המפתח להצלחה בפרויקט של קידום אתרים. כלומר, מיקומים מעולים והגדלת כמות התנועה לאתר הם רק אבני הדרך להשגת היעדים האמיתיים אותם הגדרתם, ולרוב יהיו אלה לקוחות לעסק שלכם.
לפיכך, רצוי לשאול את עצמכם מה יוגדר כהצלחה עבורכם, את ההצלחה לתרגם לתוצאות מדידות וכך ניתן יהיה לבחון את הקמפיין בצורה נכונה וטובה עבור שני הצדדים.
החזר השקעה
אם בהגדרת יעדים עסקינן אז המדד הטוב ביותר הוא- ROI – Return on Investment.
החזר השקעה הוא המדד האמיתי להערכת הכדאיות של פעולות השיווק הדיגיטלי שביצעתם. מדובר על היחס בין ההוצאות שהוקצו בפעילות השיווק לבין ההכנסות שנבעו ממנה. הגדירו את נקודת "ברייק איוון", כלומר להבין מהי הנקודה ממנה מתחיל בעל העסק להרוויח כתוצאה מפעילויות השיווק שביצע. חשוב מאוד להימנע מלהסתמך על השערות או על הערכות חסרות בסיס כמו המשפט "ליד עולה לי בסביבות 100 ש"ח בערך". חשוב לגבות את הכל בחישובים מהימנים ועל ידי כך למדוד את יעילות השיווק וכמה הוא משתלם לכם.
לאחר שתראו את הנתונים מול העיניים יהיה לכם קל להגדיר יעדים מדידים ולהיות עם היד על הדופק לגבי עמידה בהם.
שקיפות, יכולות ניטור ומדידה והסכם עבודה שמחייב את שני הצדדים.
כמה שקופה עבודתה של חברת הקידום בעיני הלקוח? האם הוא מקבל דו"ח חודשי שמפרט את העשייה? האם הוא יודע בזמן אמת היכן ממוקם האתר וכיצד זה בא לידי ביטוי ביחס לחודשים קודמים?
האם נבנה לו תרשים גאנט שנתי עם תכנית עבודה מסודרת?
מענה חיובי לכל השאלות הללו יכול לרמז שאתם בכיוון הנכון.
נושא הניטור והמדידה
אמנם דשנו בזה לא מעט, אך מניסיוננו בענף- יכול להיות שזהו הסעיף המרכזי ביותר שאומר לכם עם מי יש לכם עסק – מקצוענים או כאלה שהם קצת פחות. אז כפי שצעקנו לא אחת – אל תסתפקו בפחות מניטור מוחלט ובזמן אמת. כל הפניות, המכירות, פעולות השיווק והטלפונים צריכים להתרכז לכדי מערכת אחת, שמרכזת ומאפשרת מדידה של הצלחת הפרסום. כאשר תדעו לנטר, תדעו גם לבקר!
הסכם עבודה / חוזה ברור ומחייב את שני הצדדים
חוזה יכול להעיד על רמת האמון של בעל העסק בעצמו ובמוצר שלו, וכך גם בעולם הדיגיטל. אם החוזה שנשלח אליכם הינו דרקוני במיוחד אז כדאי שתראו בזה כנורת אזהרה. חוזה אמור לבטא הסכמה הנובעת ממפגש רצונות בין שני צדדים ולא במעמד צד אחד בלבד. לכן, ודאו כי גם האינטרסים שלכם באים לידי ביטוי. שימו לב לפעולות העתידיות של חברת הקידום באם הוחלט לסיים התקשרות, זה יאמר לכם המון על דרך ההתנהלות שלה (עוד פרטים בהמשך).
כאמור, קידום אתרים הינו תהליך מתמשך בו צובר האתר שלכם מוניטין ומתקדם בתוצאות החיפוש (כאשר נעשית עבודת קידום טובה), אבל מה קורה כאשר מחליטים להפסיק? האם תוך יום תעלמו מעמוד החיפוש?
מדובר על שאלות מצוינות שצריך לסייג אותן ולומר שזה יכול להיות תלוי בחברת הקידום. ישנן חברות קידום שברגע שהוחלט לסיים איתן את ההתקשרות הן לוקחות חלק מעבודתן וכתוצאה מכך צפויות פגיעות במיקומים. לכן, ההמלצה היא לבדוק טוב טוב על מה אתם חותמים ולהתייעץ עם אנשי מקצוע בנוגע להסכם העבודה.
כאשר מדובר על עבודת קידום עם חברה שמכבדת את עצמה ואת הלקוחות שלה, אז תוצאות הקידום לא עתידות להיעלם ביום אחד, גם אם בחרתם להפסיק איתם את ההתקשרות.
מנגד, נשאלת השאלה האם צריך להפסיק את הפרסום לעסק שלכם? קידום אורגני הוא אחד מאותם ערוצי הפרסום לעסק שלכם, ופרסום הוא דבר נחוץ לכל עסק ובכל תקופה. ניסיוננו מלמד שקידום אורגני הוא האפיק היעיל ביותר לטווח ארוך והוא עובד, נקודה.
התשובה לשאלה במספר מילים – ניתן להפסיק לקדם את האתר בכל עת, אך אנחנו סבורים שלא תרצו בכך.
א. זה עובד, ולאורך זמן – אתה משקיע באתר שלך לאורך זמן וקוצר את הפירות. עם ניסיון של 8 שנים בתחום השיווק הדיגיטלי ושל 15 שנים בעולם השיווק בכלל, נאמר כי קידום אורגני הוא אפיק איכותי מאוד שמתעלה על כלל הערוצים הדיגיטליים האחרים. אמנם צריך לעבוד קשה, וזה עתיד לקחת זמן, אך פירות העשייה ניכרים ובהחלט שווים את המלאכה.
ב. נבנה מותג ומוניטין לעסק – כאשר אתה משקיע בקידום האתר שלך, אתה בו זמנית מעצים את המותג, משפר את המוניטין של העסק ובונה לעצמך נכס שיכול לשרת אותך שנים רבות. כל זמן שהאתר שלך מקודם בצורה יעילה ומקצועית הוא צובר עוד ועוד מהימנות ומדדי איכות, וכך הנכס משתבח עם השנים.
נשתף בסיפור קצר שיכול לחדד את הנקודה – בעל עסק בתחום הבריכות בישראל, במרחק פסע מיציאתו לפנסיה, פנה אלינו על מנת לקדם לו את האתר. כאשר נשאל על ידינו מדוע זה עתה החליט להשקיע בשיווק? הוא מסר, כי כאשר היה במשא ומתן למכירת העסק דחו אותו כל העת, כי אין לו נכסים דיגיטליים. בלב כבד אמר כי בנה את שמו במשך שנים רבות, ולדידו הוא מספר אחת בענף, אך האתר שלו ותוצאות השיווק שלו לא מעידים על כך.
יתר על כן, כאשר נשאל האם יש לו מאגר לקוחות של העסק שלו מסר שלא, מכיוון שלא יכל להשקיע בכך בעבר וזהו בהחלט עקב אכילס עבורו. חשוב להבין כי בתהליך קידום האתר- נבנה גם מאגר לקוחות (Data Base) שיכול לשמש את העסק למגוון רחב של שימושים וערכו לא יסולא בפז.
ג. מאפשר להעביר את המסרים ואת הערכים המדויקים ללקוחות – קידום אתרים מקצועי מאפשר לנו להביא לקהל היעד שאנחנו נבחר את המסרים המדויקים שנרצה להעביר. יתרה מכך, הקידום מאפשר לתת ערך אמיתי לגולש שהוא גם לקוח פוטנציאלי על מנת שזה ישיב לנו באותו מטבע ויצרוך את שירותינו.
תחשבו כיצד אתם נוהגים להפיץ את הסיפור האמיתי שמסתתר מאחורי המוצר שלכם, את הרקע האמיתי לבניית המותג, את ההשקעה הרבה שטמונה בכל שירות, ועל הערך המוסף שאתם נותנים לכל לקוח. קשה לכם להעביר את המסרים הללו? לא באמצעות הקידום האורגני.
קידום ממוקד מאפשר לבחור את המסרים המדויקים ולחשוף אותם לקהל היעד הרלוונטי לעסק שלך.
ד. בשורה התחתונה זה מרוויח לנו כסף! – איך שלא נקרא לזה, המטרה האמיתית של עולם הקידום היא להרוויח כסף ללקוחות, ובמבחן התוצאה – קידום אתרים אורגני עתיד לענות על הציפיות. את התמורה לקידום אתם תפיקו כעבור מספר חודשים, אך אתם תדעו לומר כמה זה שווה עבורכם. כאשר תהליך הקידום הופך למדיד אז ניתן לדעת בוודאות רבה כמה זה שווה לכם, ומהניסיון שלנו ושל חברות קידום אחרות, זה בהחלט שווה ללקוחות.
נסיים עם "שאלת מיליון הדולר" בתקווה לחסוך לכם כמה מאות אלפי שקלים מיותרים.
אין מדובר על מוצר מדף עם מחיר קבוע מראש. לכל אתר, בכל תחום, יהיה מחיר לגופו, אשר עתיד להשתנות בין חברות קידום שונות (בשל הפרמטרים שציינו מוקדם יותר).
רצוי לא להתפתות להצעות זולות מאוד, מאחר וכנראה מדובר בחובבנים שעשויים לגרום יותר נזק מתועלת (וכן, מנוע החיפוש יכול 'להעניש' אתרים ו'להעיף' אותם מתוצאות החיפוש).
מחירים של קידום אתרים עתידים לנוע בין 2,500 – 4,000 ש"ח לחודש וישנם תחומים מסוימים שאף יותר. כמובן כי מדובר רק על הערכת מחיר, ויש לבחון לעומק כל מקרה באשר הוא.
מזל טוב, השתכנעתם שזה המוצר הטוב ביותר עבורכם, אנחנו שמחים על כך.
תהליך הקידום אצלנו ב'אינטרמקס' מתחיל בהבנה ולמידה מקדימה של העסק:
בין אם בביקור בבית העסק או בשיחה ארוכה עם בעל העסק, ותוך למידת הנכסים הדיגיטליים הקיימים היום (מהי נקודת הפתיחה של האתר, האם קיים מבנה היררכי נכון, אילו נכסים יש ברשת, ועוד).
משם ממשיכים לקבלת תמונת מצב על התחום בו עתיד להתחרות הלקוח.
לאחר הבנה מעמיקה של המוצר או השירות, נכנסים לעובי הקורה וצוללים אל מחקר מילים מעמיק ואיכותי שיתווה לנו את המשך הדרך. מחקר המילים יקל עלינו בהמשך הדרך למען תיאום ציפיות עם הלקוח, ילמד אותנו לעומק על רמת התחרות, ויספק לנו תמונת מצב רחבה יותר על האפשרויות, האתגרים וקהל היעד שלנו.
לצד מחקר המילים נבצע גם מחקר מעמיק באמצעות כלי עזר קיימים (אם ללקוח אתר קיים), כגון: 'גוגל אנליטקס', 'סרץ' קונסול' ו'הצפרדע הצועקת'. עם כל זה נוכל לבצע תיאום ציפיות מבוסס מידע אובייקטיבי ונדע לבנות גם תכנית עבודה שנתית להמשך הפעילות.
נממשק את האתר לטופס פניות מעודכן, נגדיר יעדים להמשך הפעילות ונאפשר עבודה שקופה.
אחרי שעשינו את כל זה – נתחיל במה שאנחנו עושים הכי טוב, להפוך עוד לקוח למרוצה! נקפוץ למים ונתחיל לעבוד באהבה.